Law, Religion and Democracy

Blok 4- vanaf 28 april 2025

Religie, recht en democratie

This course critically examines the intersections of religious thought, legal theory, and democratic governance. Grounded in Christian philosophy, political theology, and jurisprudence, this course investigates secularisation, human dignity, and theologies of law. Through a rigorous analysis of key texts and traditions, students will assess the enduring impact of religious worldviews on modern democratic practices. This module offers a nuanced exploration of the challenges and possibilities in a post-secular society.
After successfully following the course ‘Religion, Law, and Democracy’, you will be able to:

  1. Identify and interpret different worldviews and social imaginaries that shape people’s understanding of the relationship between religion and law in a post-secular society;
  2. Apply the theories discussed in the lectures and the readings concerning specific topics such as religion and violence, state and secularity, and church and the political;
  3. Reflect critically on the influence of Christian thought on political philosophy, political theology, and theologies of law;
  4. Evaluate the impact of Christian philosophies discussed in the course on human dignity, oppression, and resistance.
  5. Assess the potential societal relevance of Christian thought in a post-secular society.

Docent: Prof.mr.dr. R.A.J. Steenvoorde
ECTS: 7,5
Erasmus University Rotterdam

Inschrijving via Osiris

Fod, Philosophy and culture

Periode 1 en 2 2024-2025

Food, Philosophy and Culture

Profile of the course

Food is more than a collection of nutrients. It connects people to each other and to nature. Having a meal together presupposes all kind of choices about land use, animal welfare, physical health, fair prices, social customs, and culture. Some people rely on industrial agriculture to achieve high yields and to feed a growing world population. Others focus more on organic agriculture and agroecology. They opt for healthy diets, vegetarian food, or local food movements. Over the centuries and around the world, different cultures and religious traditions have developed their own eating habits, each with their own specific obligations and prohibitions. This course gives you an introduction in the philosophy of food. Special attention will be paid to the idea of stewardship, which played an important role in the history of Western Christianity. Why is it that in the Western world food has become just a commodity? How can Christianity and other religious beliefs inspire us to relate to food in a new way? 

This course covers period 1 and 2. Half of the lectures are in period 1 and half of the lectures in period 2.

Assumed prerequisite knowledge

No prior knowledge of philosophy is required.

Learning outcomes

After successful completion of this course students are expected to be able to:

  • show knowledge about the main authors and about the most important approaches in the philosophy of food
  • understand how culture and worldview influence the production and consumption of food

Lecturer: Prof. dr. Jan van der Stoep

Activities: Lectures and group discussions

Credits: 3 EC

Where: Wageningen University and Research

Examination: Individual paper (100%).

Literature: Selected readings. Made available on Brightspace.

You can register through OSIRIS Student.

technologie

Semester 3 en 4 2024-2025

Cultuurfilosofie I: hedendaagse techniekfilosofie en IR-ethiek

Techniek roept in de samenleving zeer uiteenlopende reacties op. In het bijzonder de Corona crisis maakt dat er uitersten ontstaan: enerzijds een enorme waardering voor wetenschap en techniek en anderzijds een enorme onderwaardering van wetenschap en techniek en het geloof in complottheorieën.

Vroeger schreven techniekfilosofen meestal vrij kritisch over wetenschap en techniek. Wie wel eens iets van Heidegger of Ellul gelezen heeft, weet dat. Tegenwoordig zijn er techniekfilosofen, die weliswaar sterk beïnvloed worden door de filosofen van de vorige eeuw, maar toch een eigen geluid laten horen. Het gaat dan om thema’s als: in hoeverre is technologie cultuurgebonden, wat doet technologie met onze beleving van de werkelijkheid, wat doet de maatschappij met technologie en omgekeerd, hoeveel invloed heeft het denken in termen van technologie als brenger van een wereld zonder ziekten en ongemakken op ons vertrouwen op technologie? Hoe verhoudt dat zich tot vertrouwen op God? Hoe kijken christelijke denkers naar dit soort vragen? Hoe verhoudt het denken in termen van beheersing (“met z’n allen krijgen we het virus er onder”) zich tot het denken in termen van ontvankelijkheid en besef van menselijke beperkingen? Op dat soort vragen gaan we in bij dit vak.

Docent: Prof. dr. M. J. de Vries

Werkvormen: Werkcolleges

Credits: 3 ECTS

Waar: Technische Universiteit Delft

Wanneer: (voorlopige planning) woensdagmiddagen van kwart voor 4 tot half 6

Toetsing: Mondeling tentamen of kleine scriptie

Literatuur: M.J. Verkerk, J. v.d. Stoep, J. Hoogland en M.J. de Vries, Philosophy of Technology: An Introduction for Technology and Business Students (New York, NY: Routledge, 2005).

Inschrijven op Blackboard is aan te bevelen.

Code: WM0371TU

Filosofie I

Semester 1 en 2

Filosofie I: techniek- en wetenschapsfilosofie

In dit vak worden grondbegrippen van de techniek behandeld aan de hand van uitgewerkte gevalstudies. Dit gebeurt aan de hand van het conceptueel kader van de reformatorische wijsbegeerte.

Studenten leren technische ontwikkelingen op een filosofische manier te analyseren vanuit een reformatorisch-wijsgerig kader.

Docent: Prof. dr. M. J. de Vries

Werkvormen: Werkcolleges

Credits: 3 ECTS

Waar: Technische Universiteit Delft

Wanneer: -wordt nog bekend gemaakt-

Toetsing: Mondeling tentamen of kleine scriptie

Literatuur: Het college wordt gegeven aan de hand van het boek “Denken, Ontwerpen, Maken” van Verkerk, Hoogland, van der Stoep en de Vries (uitgegeven bij Boom in Amsterdam).

Inschrijven op Blackboard is aan te bevelen.

Code: WM0361TU

Ethiek

Periode 3 en 4 2024-2025

Intercultural Perspectives: Moral Status of Animals and Humans

How do we value animal suffering? Is it generally allowed to eat meat, or must specific restrictions be observed? How do human beings and animals relate to each other? Is there a hierarchy between them? What to think about husbandry and the domestication of animals?  Do humans have a specific role in creation or evolution? Or are they just living beings among other living beings? In this course we explore how these questions are answered by people coming from different corners of the world, with different socio-cultural backgrounds and histories. First of all, different worldviews and philosophies are explored. We especially focus on similarities and differences between Asian, African and Western worldviews. Secondly, we ask how philosophy, worldviews, cultures and everyday thought relate to each other. Is philosophical thinking necessarily embedded in a specific worldview or can it also make universal claims? How can ways of thinking and doing that are alien to us be understood by us? And what is the relationship between science and culture? Thirdly, there will be a dialogue between the various approaches. Is a deeper understanding possible about how in other cultural settings people value the status of animals? Can different approaches be combined, or are we dealing with conflicting perspectives? What can we learn from other worldview perspectives about our own interaction with animals? How self-evident or universal are our own views?

Assumed prerequisite knowledge

No prior knowledge of (academic) ethics or philosophy is required.

Learning outcomes

After successful completion of this course students are expected to be able to:

  • show general knowledge about the role of animals in various cultural contexts
  • understand how science, philosophy, worldviews and everyday experience

are related to each other

  • participate in an intercultural dialogue on the relation between animals and humans
  • formulate an articulated and substantiated opinion about the status of animals

 

Lecturer: prof. dr. Jan van der Stoep and drs. LFP (Leon) Pijnenburg

Activities: lectures with discussion (including possible guest-lectures from outside, online); group work and assignments; reading of literature.

Credits: 3 ECTS

Where: Wageningen University

When: Tuesday 17:20-18:50

Examination: written (take-home) exam with open essay questions.

Literature: selected readings (made available on Brightspace).

Course code: CPT55403

CFV

(periode B) 2024-2025

Inleiding Christelijke Filosofie

De aanmelding van dit vak verloopt via de Theologische Universiteit Utrecht. Kijk op hun website voor meer informatie over het vak en de aanmeldingsprocedure.

Docenten:

  • Jan van der Stoep
  • René van Woudenberg
  • Gerrit Glas
  • Renée van Riessen
  • Roel Kuiper
  • Ieke Haarsma

Credits: 5 of 7,5 EC

Waar: Theologische Universiteit Utrecht in het gebouw aan de Plompetorengracht 3 te Utrecht

Wanneer: wordt nog bekend

Toetsing: De cursus sluit je af met het schrijven van een essay waarin je, onder begeleiding, een eigen persoonlijke visie ontwikkelt.

Literatuur: -Wordt nog aangevuld-

Studenten van andere universiteiten kunnen dit vak gratis volgen. Andere belangstellenden betalen 137,50 euro per EC.

Cultuurfilosofie

Periode C 2024-2025

Inleiding Filosofie

In de colleges worden hoofdlijnen van de geschiedenis van de westerse filosofie geschetst met speciale aandacht voor een aantal ‘grote’ filosofen zoals Plato, Aristoteles, Thomas van Aquino, Descartes, Kant, Nietzsche, Heidegger en Nussbaum. Daarbij wordt zowel ingegaan op de kenleer als de praktische filosofie. Speciale aandacht wordt besteed aan thema’s die theologisch relevant zijn en te maken hebben met de relatie tussen geloof en denken. Tevens leren studenten om belangrijke inzichten uit de filosofie toe te passen op actuele dilemma’s en vraagstukken.

Praktische informatie

Universiteit: Theologische Universiteit Utrecht
Periode: Periode C: 3 februari 2025 t/m 27 april

Docent: Prof. dr. Jan van der Stoep

Werkvormen

Hoorcolleges, werkcolleges met verwerkingsvragen, literatuurstudie

Studielast

Contacturen: 6x4u = 24 uur

Literatuur (zelfstudie): 72 uur

Essay: 44 uur

Credits: 5 EC

Toetsing

– Schriftelijk tentamen (50 %)

– Essay; omvang 2500 woorden (50 %)